Tuesday, January 19, 2010

84.8% Dari 2,244 Responden Setuju Pendekatan Islam Hadhari

Tuesday, 30 June 2009



30 Jun 2009 - BERNAMA

http://bernama.com.my/bernama/v5/bm/newsindex.php?id=421872

KUALA LUMPUR, 30 Jun (Bernama) -- Hasil kajian mengenai pelaksanaan Islam Hadhari menunjukkan 84.8 peratus dari 2,244 responden bersetuju dan menerima pendekatan Islam Hadhari.



Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mejar Jeneral (B) Datuk Jamil Khir Baharom berkata responden terbabit terdiri daripada penjawat awam, kakitangan swasta, ahli korporat, pertubuhan bukan kerajaan, pertubuhan politik, mahasiswa Institusi Pengajian Tinggi, warga pendidik, pelajar sekolah dan anggota tentera yang mengikuti program penerangan dasar itu.

"Antara kajian yang dijalankan ialah Kajian Kefahaman dan Penerimaan Masyarakat Terhadap Pendekatan Islam Hadhari yang dilaksanakan oleh Pakarunding Sdn Bhd, Universiti Kebangsaan Malaysia yang melibatkan seramai 2,244 responden," katanya pada persidangan Dewan Rakyat di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan Siti Zailah Mohd Yusoff (PAS-Rantau Panjang) mengenai hasil kajian pelaksanaan Islam Hadhari oleh kerajaan.

Jamil Khir berkata selain itu, terdapat juga kajian dan penulisan tesis di kalangan penyelidik Institusi Pengajian Tinggi Awam yang menunjukkan penerimaan masyarakat terhadap pendekatan Islam Hadhari ke arah melahirkan masyarakat Islam yang cemerlang di kehidupan dunia dan akhirat.

Beliau berkata pelaksanaan dasar Islam Hadhari yang itu juga mempunyai persamaan dengan konsep 1Malaysia yang diperkenalkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Jamil Khir berkata tanggapan pembangkang bahawa dasar Islam Hadhari gagal dan dilihat tiada kesinambungan dengan 1Malaysia adalah tidak.

"Jika dirujuk secara telus dan lengkap 10 perkara pokok melalui pendekatan Islam Hadhari dan dihubungkan dengan 1Malaysia, di sana ada persamaan yang begitu dekat," katanya.

-- BERNAMA

0 comments:

Post a Comment